|
Too close to call – Florida in het klein
Ten Hoeve werd door de kandidatenlijstcommissie op de tweede plaats
gezet, maar kreeg steun van FNP, FGF, PvhN, PvZ, OPD en OUNH. Hij
versloeg daarmee nipt lijsttrekker Fons Zinken die gesteund werd door
PNL, BOF, OZH en DB. Deze uitslag werd echter bij de officiële
bekendmaking herroepen: Zinken zou toch gewonnen hebben. Op verzoek van
de Friezen werd nog eens nauwkeurig naar de stembiljetten gekeken en
het bleek dat de provincie Noord Holland een fout had gemaakt bij het
doorgeven van de stemmen: Ten Hoeve was de winnaar. Inmiddels heeft de
partij Leefbaar Zuidholland, die Zinken steunde, laten weten het
bewuste stembiljet met eigen ogen te willen zien als “bewijs”
Ten Hoeve Senator
Door Helene Stafleu
‘Mijn invalshoek is het federalisme: houd de bevoegdheden zo dicht mogelijk bij de mensen en bescherm het recht op eigen taal en cultuur. Daarmee hebben we duidelijk een eigen geluid ten opzichte van de andere partijen in Den Haag.’
Aan het woord is Hendrik ten Hoeve, de nieuwe Senator van de Onafhankelijke Senaatsfractie. Ten Hoeve, directeur van een scholengemeenschap, is een geboren en getogen Fries hoewel hij van zijn zesde tot zijn vijfentwintigste jaar om útens woonde, in Rotterdam. Van 1980 tot 1988 was hij Statenlid voor de FNP. Hij was al enige tijd uit de actieve politiek toen hij door de afdelingen van de FNP werd voorgedragen. Met een kleine meerderheid van stemmen versloeg hij lijsttrekker Fons Zinken van de PNL (zie kader).
Het thuisfront was nooit erg op de Eerste Kamer betrokken, maar de benoeming van een eigen Senator brengt de OSF nu wel in beeld bij de FNP. Gaat de FNP de nieuwe Statenfractie inhoudelijk ondersteunen? Ten Hoeve: ‘Alle partijen moeten dat doen. Ik zit daar voor tien partijen en die moeten zich vertegenwoordigd voelen. Dat betekent dat ik contact met ze onderhoud en af en toe mijn gezicht zal laten zien. Maar het werkt ook de andere kant op: ik moet van hen ideeën toegeleverd krijgen. We gaan zoeken naar een vorm voor die wisselwerking.’ Het zal hem bekend voorkomen van de tijd dat hij in de Staten zat en contact moest houden met de afdelingen. ‘Inderdaad’, reageert ten Hoeve, ‘maar binnen de FNP was er een gezamenlijke basis. De mensen kwamen weliswaar uit verschillende invalshoeken, maar vonden elkaar op dezelfde uitgangspunten. Hoe dat binnen de OSF zal gaan moet nog blijken. Daarom is die uitwisseling ook zo belangrijk. Het samen ontwikkelen van ideeën kan ertoe leiden dat de gedachtevorming meer op elkaar afgestemd raakt. We moeten uitzoeken waar we ideologisch uiteen lopen en waar niet en dan proberen om op één noemer te komen.’
Plannen voor het inrichten van de fractie worden nog ontwikkeld. Michiel van Harten blijft fractiemedewerker en voorlopig blijft maandag de dag waarop de fractie direct bereikbaar is. Ten Hoeve moet het werk in de Senaat rijmen met zijn huidige werk, ook daar wordt nog een vorm voor gezocht. ‘Je moet uitkijken dat je niet een baan van vijf dagen in drie dagen gaat proberen te doen.’ Nu is hij nog vijf dagen per week op school te vinden als lid van de centrale directie van het Dockingacollege in Dokkum, een brede scholengemeenschap met 2400 leerlingen.
Gevraagd of onderwijs dan ook het terrein zal zijn waarop hij zich het meest zal laten horen zegt ten Hoeve: ‘Ik ben redelijk goed op de hoogte van de problematiek in het onderwijs maar ik heb geen neiging om dat uit te vergroten ten opzichte van andere onderwerpen. Voor onze partijen zal de bestuurlijke inrichting van ons land de meeste nadruk krijgen. Daar spelen vraagstukken die voor ons belangrijk zijn. De Partij voor het Noorden pleit nu bijvoorbeeld voor het landsdeel Noord. Het denken in landsdelen is een nieuwe gedachte, ook voor de FNP, maar het is zinvol om dergelijke opties met elkaar door te exerceren. Het kan zijn dat we dan nieuwe perspectieven vinden.’
|