Home Locomotie 29 ‘Wij doen niet aan incidenten’
‘Wij doen niet aan incidenten’ | Afdrukken |  E-mailadres
Locomotie 29
woensdag, 05 december 2007 09:31
Website voor kinderen is leerzaam voor iedereen
‘Wij doen niet aan incidenten’ - door Rob Visser

Femke Halsema heeft gewerkt bij een telefonische hulpdienst voor meisjes. Gerard van As had een vakantiebaantje op de Holland Amerika Lijn. Geert Wilders was als puber onhandelbaar, hij heeft daar nu spijt van. En als Wouter Bos wordt gevraagd wat hij wil zeggen tegen drop-outs, luidt het antwoord “Maak alsjeblieft je school af, dat is nodig om werk te vinden waar je trots op bent.” Politici lijken net gewone mensen op de website Politiek4kids.nl. En ze gebruiken woorden die ook voor gewone mensen te begrijpen zijn.

Dat is te danken aan de initiatiefnemer van de site: parlementair journalist Peter Schavemaker. Hij vraagt door tot hij klare taal hoort. “Een paar jaar geleden realiseerde ik me dat er geen site bestond over politiek die was gericht op acht- tot vijftienjarige kinderen”, zegt Schavemaker op de vraag hoe de site is ontstaan. “Er waren natuurlijk wel sites die uitlegden wat de Tweede Kamer is, maar de politici kwamen zelden aan het woord. En het gaat mij erom dat zij praten over hun jeugd en over het beleid, zodat de politiek niet langer doorgaat voor saai. Ik kan natuurlijk niet alle nuances tot in detail weergeven, het milieuprobleem wordt gebracht als het weggooien van blikjes frisdrank. Het is lastig om precies te omschrijven wat een lijsttrekkersverkiezing is, zoals bij VVD en D66. Ik meld dan dat het om een soort Idols gaat. En bij het vertrek van Ayaan Hirsi Ali heb ik geschreven dat ze ruzie heeft. Ik krijg regelmatig mailtjes van kinderen die gebruik maken van de site voor spreekbeurten en werkstukken. Politici zijn blij omdat ze een extra podium hebben om zich te presenteren, dat is als een lopend vuurtje rondgegaan. Als ik nu een minister of een Kamerlid vraag om mee te werken aan een interview, zeggen ze snel ja. En vaak reserveren ze wel een uur in de agenda, dat is veel.”

mp3-spelers
Schavemaker vond in Compuserve een sponsor. De internetprovider doet de hosting van de website en betaalt zijn inkomsten gedurende drie dagen per week. Hij opereert onafhankelijk: “Ik ben zelf verantwoordelijk voor de inhoud, daar komt geen ministerie, geen partij aan te pas en ook de sponsor niet. Banners van Mars of Bart Smit komen er evenmin, alleen advertenties die voor de doelgroep van politiek geïnteresseerde kinderen zinvol zijn. Behalve interviews met politici schrijf ik wekelijks een aantal nieuwsberichten. Onlangs werden bijvoorbeeld Kamervragen gesteld over schade aan het gehoor door het gebruik van mp3-spelers. Ook hebben we het optreden van premier Balkenende voor de zender FunX aangekondigd en een kooruitvoering in het Europees Parlement, waar een schoolklas uit Zwolle aan meedeed.”

Verder is Schavemaker bezig de Nederlandse wetgeving te screenen op aspecten die met kinderen te maken hebben. Resultaten van dat onderzoek zullen op de site verschijnen. “Ook leggen we binnenkort uit hoe een wet tot stand komt, naar aanleiding van een wetvoorstel van Agnes Kant over plekken waar kinderen veilig buiten kunnen spelen, zonder langsrijdende auto’s of hondendrollen in het gras. Helaas word de site niet door kinderen zelf gemaakt, dat is onhaalbaar in het hectische wereldje van de parlementaire journalistiek. Wel gebruik ik vragen die door kinderen zijn ingediend. Zo waren er vragen over het wereldkampioenschap voetbal en over regeringsdeelname aan het volgende kabinet.”

Zonder fratsen
Een goede uitleg van wat er speelt, brengt de politiek dichter bij de burger. Maar een taalgebruik zonder fratsen is volgens Schavemaker niet het enige wat de pers en politiek van dit initiatief kunnen leren. “Journalisten en politici zijn gewend zich te laten domineren door incidenten. Wij doen daar niet aan mee, we zetten politici neer op een menselijke manier. Dat wil niet zeggen dat ik als een schoolkrant vraag naar een lievelingskleur of –dier, maar dat ik de hypes uit de weg ga en persoonlijke aspecten meeneem als onderdeel van het verhaal. Bijvoorbeeld dat senaatsvoorzitter Yvonne Timmerman-Buck het vak letterlijk met de paplepel ingegoten kreeg, toen haar vader aan de eettafel boeiend over zijn werk vertelde. Hij was burgemeester en zelfs staatssecretaris in het kabinet Biesheuvel.”

www.politiek4kids.nl

Laatst aangepast op donderdag, 25 december 2008 13:39