|
Column: Woon-werkconcepten |
| Afdrukken | |
E-mailadres |
|
Locomotie 29
|
|
woensdag, 05 december 2007 11:33 |
|
Column
Woon-werkconcepten
door Helene Stafleu
Dit land wordt bestuurd. Voor dit land worden plannen gemaakt. Aan dit land wordt gewerkt, gevormd, geduwd, getrokken. En dat houdt heel veel mensen van de straat. Er wordt geschreven, gedacht en geadviseerd. Er wordt gegraven, gewalst en gemetseld. Er wordt vooral heel veel gedáán.
Een voorbeeld. Eerst waren de Nederlandse steden voorzien van wegen, verhard met aangestampte steenslag of klinkers. Die werden toen verbreed en geasfalteerd want dat reed makkelijker. Als gevolg hiervan ging het verkeer zo hard rijden dat het vervelend werd. Daarom ging men de weg plaatselijk versmallen en van kunstmatige hobbels voorzien Nou was er nog een probleem met de waterafvoer. Die ging veel te snel op dat asfalt. Dus kwam het nieuwste van het nieuwste: een hier en daar smalle en hobbelige weg, met een wegdek van aangestampt steenslag. Of klinkers. U begrijpt dat we inmiddels een eeuw en vele nota’s verder zijn.
Een stad ontstaat waar mensen op een kluit gaan wonen. Ze wonen wat, ze werken wat en ze doen zaken met elkaar. Dan komt er een moment in de geschiedenis dat het idee ontstaat dat wonen en werken gescheiden moeten worden. Het wonen heeft zo geen last van het werken en vice versa. Maar de nieuwe bedrijventerreinen worden unheimische plekken en de nieuwe woonwijken, waar alleen nog plaats is voor stoepkrijt en soapseries, worden saai.
En zo komt er iemand, een visionair, op het idee van woon-werkcombinaties (zie beneden). Ik vind het mooi hoor. Mijn zegen hebben ze. Ik zou alleen wel eens een adviesbureau willen openen voor de overheid. Ik zou dan een advies verstrekken wat maar zelden gegeven wordt. Het zou overigens altijd hetzelfde advies zijn. Wilt u het, geheel gratis (u boft) van mij krijgen? Het advies bestaat uit twee woorden: doe niets.
Habiforum kondigt een samenwerkingsproject aan rond woon-werkconcepten: “.... voor bedrijven en werknemers is het interessant als er mensen op het bedrijventerrein wonen. De sociale controle wordt verhoogd, het voorzieningenniveau neemt toe en gebouwen kunnen intensiever benut worden...”
Zie voor meer informatie over ‘functiemenging’ www.habiforum.nl
|