|
Bierman werkt nu aan stedelijke vernieuwing |
| Afdrukken | |
E-mailadres |
|
Locomotie 29
|
|
woensdag, 05 december 2007 12:38 |
Bierman werkt nu aan stedelijke vernieuwing
door Dick van Niekerk
De loopbaan van Marten Bierman heeft een onverwachte wending gekregen. De vroegere voorman van de OSF die van 1995 tot 2003 in de Eerste Kamer zat, is na de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen begonnen als wethouder stedelijke vernieuwing in Zandvoort (16.000 inwoners). Hij zit in het Zandvoortse college namens de Ouderenpartij Zandvoort die beschikt over vier van de zeventien raadszetels.
“Bierman, welke Bierman?” is de titel van een boekje over Marten Bierman dat ex-collega’s enkele jaren geleden samenstelden. De titel verwijst naar de veelzijdige talenten en capaciteiten waarmee Bierman (1939) zich tijdens zijn carrière heeft geëxponeerd. Toch ontbrak de functie van wethouder nog op het cv van de Amsterdammer.
Na zijn kleurrijke periode als OSF-senator is Biermans stap naar het wethouderschap niet zo verrassend als op het eerste gezicht lijkt. Er liepen al jarenlang lijnen tussen Bierman en de provinciale Ouderenpartij Noord-Holland, die indertijd ook zijn verkiezing tot lid van de Eerste Kamer gesteund heeft. Het was dan ook niet verwonderlijk dat de ouderenpartij in Zandvoort als eerste aan hem dacht toen zij een van de drie wethoudersposten had verworven. Bierman zag er wel iets in om het voorbeeld te volgen van illustere Tweede Kamerleden als Marijke Vos (wethouder in Amsterdam) en Adrie Duyvestein (Almere). Maar ook inhoudelijk valt, vooral voor wie echter enigszins vertrouwd is met zijn ideeëngoed, de stap wel te verklaren.
“Ik ben in al mijn functies altijd al een warm voorvechter geweest van het lokaal bestuur en toen de OPZ mij vroeg als wethouder lag er voor mij meteen een prachtige kans. Ik kan nu in praktijk waar maken wat ik als planoloog en senator altijd min of meer in theorie bepleit heb. Bijvoorbeeld op het gebied van de woningbouw. Ik heb steeds gezegd en geschreven dat er bij het bouwen van woningen te veel wordt gelet op de groeicijfers van de bevolking tot pakweg 2020. Vrijwel niet werd er gepland en gerekend met de bevolkingsdaling na 2020. Ideeën waarmee ik jarenlang mijlenver voor de muziek uit heb gelopen. Wie meer op de onvermijdelijke bevolkingsdaling let, blijft niet in het wildeweg bouwen maar geeft meer aandacht aan een creatief en intelligent gebruik van de bestaande woningvoorraad. Deze gedachte begint nu gelukkig ook nationaal geleidelijk te landen en in Zandvoort kunnen we er concreet mee aan de slag.”
Zeegroen
De portefeuille van derde loco-burgemeester Bierman lijkt hem op het lijf geschreven: stedelijke vernieuwing, bestemmingsplannen, bouwgrondexploitatie, structuurvisie,woningbouw, milieu, personeel&organisatie en bovenlokaal verkeer en vervoer. Bovendien krijgt hij de leiding over het uitbreidings- en renovatieproject “Middenboulevard” dat plaatselijk fel omstreden is. De OPZ-wethouder voorziet echter geen problemen. “De OPZ ziet een te grootschalige aanpak van de Middenboulevard niet zitten en heeft daarvoor steun gekregen via de verkiezingsuitslag. We weten dus waaraan we ons hebben te houden.”
Bij zijn presentatie in Zandvoort maakte Bierman geen geheim van zijn “donkergroene levenshouding”. Is hij niet bang dat hij onder druk van de sector toerisme in de badplaats zijn levensovertuiging soms zeegroen zal moeten bijkleuren?
“Zeker niet. Natuurlijk staan bepaalde uitbreidingsplannen haaks op mijn overtuiging. Maar ik zie uit naar de confrontaties en de gezonde spanning in de discussies. Deze functie is om die reden ook goed voor mijn opvoeding. Mijn ervaring is dat we er op basis van argumenten altijd wel uit kunnen komen, zonder dat men mij van inconsistentie kan beschuldigen. Het gigantische duin- en natuurgebied dat Zandvoort rijk is, kan op mijn bescherming rekenen.”
“Ik ben tijdens wedstrijden ook al eens op het racecircuit geweest. Daar vroeg een radioverslaggever me naar mijn mening over deze milieuvervuilende activiteit. Mijn reactie was dat ik over de vervuiling door die paar racewagens niet zo inzit. Ik ben bezorgder over de structurele vervuiling; in dit geval over de tienduizenden die daar met de auto naar toe zijn gekomen. Die vorm van structurele vervuiling dient aangepakt te worden. In dat perspectief gezien is het voor onze gemeente een goede zaak dat de NS vanaf december weer rechtstreekse sneltreinen laat rijden van Amsterdam naar Zandvoort.”
Sneuvelen
Kan het Bierman nog verontrusten dat er tijdens de vorige raadsperiode landelijk gezien tientallen wethouders door hun raad werden afgeserveerd?
“Absoluut niet! Ik kan aan een gemeenteraad en aan iedereen duidelijk maken waar de spanningen in zitten. Door de landelijke decentralisatie, zonder extra budget overigens, zijn er taken bij de gemeente gekomen die in feite bij het rijk thuis horen. Dat geeft een extra beslag op het gemeentelijke apparaat dat zoiets niet altijd aankan. Gemeentes krijgen daardoor kritiek die in feite bij het rijk thuishoort. Bij Zandvoort in de regio is Bennebroek daarvan een goed voorbeeld. Daarnaast hanteert het rijk de uitgangssituatie dat gemeenten minstens 20.000 tot 30.000 inwoners moeten hebben om goed te kunnen functioneren. Daarmee wordt bij de toekenning van subsidies ook rekening gehouden. Voor de kleinere gemeenten wordt het daardoor vaak een uitputtingsslag, vooral omdat ze niet altijd over de juiste gegevens en over de capabele menskracht beschikken.
En dan is er nog één speciaal aspect dat druk zet op het besturen van een gemeente. De OZB is vrijwel de enige manier voor een gemeente om inkomen te verwerven. Daarom zijn veel gemeentes er tuk op om nieuwbouwplannen te realiseren. Dat kan gunstig zijn voor hun jaarcijfers. En omdat er bij die plannen door de inkomensdruk wel eens te veel risico’s worden genomen, sneuvelen de verantwoordelijke wethouders op het moment dat de zaak financieel uit de hand loopt.”
De geboren en getogen Amsterdammer Bierman wordt geacht om binnen een jaar naar Zandvoort te verhuizen. Bij de beëdiging van Bierman ventileerde de plaatselijke SP daarover ernstige twijfels. Heeft de SP ongelijk?
In het antwoord is de raspoliticus Bierman te herkennen: “Er zit een wetsvoorstel in de pijplijn dat het een wethouder mogelijk maakt om tijdens de zittingsperiode steeds voor een jaar dispensatie te krijgen voor de verplichte vestiging in de betrokken gemeente. Als dat voorstel er door komt, zou dat de situatie drastisch veranderen. Ach, en ik kijk ook wel eens rond naar een huis in Zandvoort!”
Hoe wil wethouder Bierman voor Zandvoort de geschiedenis ingaan?
“Als een bindende figuur met een warm hart voor de Zandvoortse gemeenschap. Als iemand die een scherp oog had voor de ontwikkelingsmogelijkheden van Zandvoort en als een wethouder die erin slaagde om alle geledingen in een richting te stuwen waarmee iedereen zich gelukkig voelde.
Enne……als de wethouder die erin slaagde om de Intercity uit Maastricht weer naar Zandvoort te laten doorrijden.”
|