Home Locomotie 33 Ten Hoeve wil meer contact tussen fractie en achterban
Ten Hoeve wil meer contact tussen fractie en achterban | Afdrukken |  E-mailadres
Locomotie 33
maandag, 03 december 2007 13:10
Ten Hoeve wil meer contact tussen fractie en achterban
door Helene Stafleu

Na vier jaar in de Senaat heeft Hendrik ten Hoeve opnieuw het vertrouwen gekregen van de onafhankelijke procinciale partijen. Locomotie sprak met de man die het gezicht is van de OSF. Het is zijn voornemen om de banden met de achterban aan te halen. “In de nieuwe periode gaan we contact zoeken en willen we meer inhoudelijke ondersteuning krijgen”

In de achterban staat hij bekend als rustig en beheerst. Zijn stijl is bindend en hij wordt door collega's als deskundig gezien. Men heeft respect voor de apolitieke nuance die hij kiest. Net als zijn voorganger Marten Bierman zal hij eerder meedenken met het kabinet dan hard oppositie te voeren. De visie op het Europa van de regio's is daarbij een stokpaard, evenals de bescherming van de Friese taal  en cultuur en respect voor immigranten. In dat opzicht is hij vaak wat gematigder dan zijn achterban.
Onderwijs is zijn terrein - hij maakt deel uit in de directie van een scholengemeenschap-  en daarnaast hebben sociale zaken en de Antillen zijn aandacht. Net als Bierman komt hij in actie als er heel duidelijke signalen uit de achterban komen: over herindelingen, waterschappen en wetgeving die verantwoordelijkheden meer bij provincies en gemeenten legt.

Locomotie sprak met de Senator in de tijd dat het kabinet honderd dagen aan het luisteren was. In de Eerste Kamer werden nog wat zaken van het vorige kabinet behandeld en er werd een Europa-debat gevoerd, naar aanleiding van de Europese raad in Brussel over de onderhandelingen over het nieuwe Europese verdrag, voorheen ‘Europese grondwet’ genoemd.
“De Eerste Kamer toont over het algemeen meer betrokkenheid bij Europa dan de Tweede Kamer”, aldus ten Hoeve. “Het parlement houdt zich vooral bezig met zaken die de burger belangrijk vindt, en voor Europa is nu eenmaal niet zo veel belangstelling. De Eerste Kamer zou zich juist veel meer met Europa willen bemoeien. De meeste partijen zijn van mening dat Europa zich verder moet ontwikkelen. Behalve de SP, die absoluut geen soevereiniteit wil overdragen aan Brussel.”

Europa moet sterker worden
“Ik hoop dat Europa een overheid wordt waar de regio’s hun plaats in kunnen vinden zodat de nationale invloed terugloopt. Je moet dan wel over het beleid van verschillende landen bij meerderheid kunnen beslissen, anders blijf je altijd hangen op een tegenstem. Dit geldt voor migratie en voor de buitengrenzen, voor energiebeleid en uiteindelijk ook voor buitenlands beleid.”
“De besluitvorming in Europa loopt over twee schijven: de commissie heeft het initiatief en het parlement controleert. De lidstaten zou je kunnen vergelijken met een soort Eerste Kamer, de regeringen kunnen Europese wetgeving blokkeren. Het gaat in wezen niet aan om de afzonderlijke parlementen invloed op de besluiten te laten uitoefenen.”

Waar blijven de ouderenpartijen?

Het verlanglijstje van Ten Hoeve bevat nog meer punten. “Bij het aantreden van de nieuwe regering heb ik gezegd dat er in de vorige periode veel bereikt is aangaande de hervorming van ons sociale stelsel maar er zijn ook brokken gemaakt: vooral de ouderen vallen nu buiten de boot. Dat zit hem niet zozeer in de regels als wel in de slechte arbeidsmarktsituatie voor ouderen. Hoe kun je daar verandering in aanbrengen? Dat is een punt waar de ouderenpartijen zich eens over zouden kunnen buigen.”
“Het laatste element van de structurele aanpassing is de wijziging van het ontslagrecht. Het gaat er vooral om dat het proces inzichtelijk wordt voor beide partijen. Een werkgever moet een werknemer kunnen ontslaan en die moet dan een flink bedrag meekrijgen, maar dat is het dan ook. Nu is het zo dat de één er veel uit weet te slepen en de ander niets.”

De OSF moet een richting kiezen

Toen hij in 2003 in de kamer kwam, zei ten Hoeve tegen dit blad: “Ik moet van de partijen ideeën toegeleverd krijgen. We gaan zoeken naar een vorm van wisselwerking.” Op de vraag of dat gelukt is, zegt hij: “Je kunt niet zeggen dat daar veel van terecht gekomen is. Ik opereer betrekkelijk alleen. Lang niet iedereen is aanwezig op fractievergaderingen -dat waren overigens wel altijd plezierige bijeenkomsten-  en het gebrek aan contact werkt naar twee kanten: ik blijf wat in het luchtledige werken en de partijen voelen zich minder betrokken op de Senaat. In de nieuwe periode gaan we de energie niet zozeer richten op een schaduwfractie, maar willen we rechtstreeks contact zoeken met de partijen zelf. Zowel met de besturen als met de Statenleden, als met de leden.”
“Ook willen we meer inhoudelijke ondersteuning organiseren. Op dit moment denken we aan het aanstellen van meelezers die de dossiers gaan uitspitten. Er is altijd wel overleg geweest, maar dat is slechts door enkelen gevoerd. Wij zijn er onvoldoende in geslaagd om van de OSF één politiek lichaam te maken. Een effect daarvan is ook, dat er facties ontstaan. Er moet nu een gezamenlijk bestuur komen dat er een eenheid van maakt. De achterban moet een keuze maken: welke richting gaan we op? De OSF is altijd een club geweest waar iedereen zich bij aan kon sluiten en waar iedereen geld kreeg en lid in volle rechten werd. Maar zo wordt het nooit een eenheid.”

-----------------------------------------------------
Vijf vragen aan Ten Hoeve

Binnen of buiten?
Ik werk binnen maar ik ben graag buiten. Ik houd er van om lange afstanden te wandelen en van het ene landschap in het andere te lopen.

Alleen of samen?
Samen. Hier in de Eerste Kamer werken we samen met D66. Je eigenheid vinden is belangrijk, maar daarna moet je wel de samenwerking zoeken, dan bereik je meer.

Snelle tosti of copieus diner?

Een snelle tosti. Uitgebreid dineren vind ik zonde van de tijd, mijn vrouw vindt dat wel eens jammer.

Stad of platteland?

Dat is een lastige keuze. Ik ben opgegroeid in de stad maar ik houd van het platteland, omdat daar gemeenschappen zijn die heel goed functioneren. Maar ik blijf toch een stadsmens.

Vechten of vluchten?

Dan liever vechten