Home Locomotie 34 Postvak In: Jasmijn Miete
Postvak In: Jasmijn Miete | Afdrukken |  E-mailadres
Locomotie 34
zaterdag, 14 juni 2008 14:09

Jasmijn Miete, de voorzitter van de VPPG pleit voor een wisselwerking tussen de plaatselijke politiek groeperingen en de OSF.

Haar brief: Ik zal mij eerst even voorstellen. Mijn naam is Jasmijn Miete. U leest nu voor het eerst een stukje van mijn hand. Dat komt doordat ik als voorzitter van de Vereniging van Plaatselijke Politieke Groeperingen (VPPG) van de Onafhankelijke Senaatsfractie de gelegenheid heb gekregen om hier in Locomotie een woordje tot u te richten. Behalve voorzitter van de VPPG ben ik gemeenteraadslid in Purmerend en in het dagelijkse leven ben ik jurist.

Er wordt bezien of het mogelijk is om het blad van de OSF ook terecht te laten komen bij de leden van de VPPG. Dat is uiteraard geen toeval. Voor de duidelijkheid, de VPPG is een faciliterende vereniging en behartigt de belangen van lokale politieke partijen. Dat zijn er heel wat in Nederland en als je alle zetels in de gemeenteraden optelt die lokale partijen bezetten, dan kun je de lokalo’s zelfs zien als de grootste politieke stroming op gemeentelijk niveau. Via onder andere onze congressen, nieuwsbrieven, het geven van adviezen, onze website en onze lobby’s, zetten wij ons in voor het versterken van de onafhankelijke lokale politieke stroming. 

Postvak In

Dat gedacht wordt aan een bepaalde vorm van samenwerking met de OSF is helemaal zo gek nog niet. Wat de VPPG doet voor de de onafhankelijke lokale partijen is namelijk min of meer hetgeen de OSF doet voor onafhankelijke provinciale partijen. Er zijn raakvlakken en gemeenschappelijke belangen en door een vorm van samenwerking kunnen de VPPG en de OSF elkaar sterker maken. Wat de VPPG en de OSF gemeenschappelijk hebben is dat onze leden geen subsidie krijgen die de afdelingen van landelijke politieke partijen wel krijgen. Onze onafhankelijke lokale volksvertegenwoordigers moeten het nog altijd zelf allemaal zien te bekostigen en dat geldt ook voor de onafhankelijke provinciale volksvertegenwoordigers. De VPPG heeft inmiddels gesproken met de minister van Binnenlandse zaken en zal betrokken worden bij het totstandbrengen van een nieuwe financieringssystematiek voor politieke partijen. Het verstrekken van subsidie puur gebaseerd op het aantal verkregen stemmen lijkt ons het meest rechtvaardig. Dat geldt voor alle lagen op zichzelf, dus ook op gemeenteniveau en ook op provinciaal niveau. Inmiddels maakt ook de Vereniging van Nederlandse Gemeenten zich hard voor verkrijgen van een subsidie voor onafhankelijke lokale partijen. De acties die de VPPG onderneemt richting de minister kunnen uiteindelijk ook positief uitpakken voor de OSF. Iets anders gemeenschappelijks is dat de OSF regiobijeenkomsten organiseert voor haar leden. Ook de VPPG gaat dat doen. Doelstelling van deze bijeenkomsten is versterking van de onafhankelijke stroming. De leden moeten het gevoel krijgen dat ze als ze gezamenlijk optrekken met andere onafhankelijke partijen, ze sterker staan. Dit mag uiteraard niet ten koste gaan van hun onafhankelijkheid. Ook zijn er gemeenschappelijke belangen. De OSF kan baat hebben bij de potentiële electorale steun die kan ontstaan bij samenwerking met de VPPG. Ook zouden de onafhankelijke provinciale partijen de onafhankelijke lokale partijen kunnen gebruiken voor informatievoorziening. Lokale volksvertegenwoordigers weten immers veelal precies wat er leeft onder de mensen en daar kunnen provinciale volksvertegenwoordigers baat bij hebben. n Door Jasmijn Miete