Home Locomotie 35 Weinig zicht op Senaat laat staan op de OSF
Weinig zicht op Senaat laat staan op de OSF | Afdrukken |  E-mailadres
Locomotie - Locomotie 35
donderdag, 02 oktober 2008 17:59
Door Arjan van Westen

Weinig zicht op Senaat

laat staan op de OSF

De Onafhankelijke Senaats Fractie geniet in de Tweede Kamer weinig bekendheid. Deels komt dat doordat politici in de Tweede Kamer nauwelijks op de hoogte zijn van de agenda in de Eerste Kamer. Dat er in die Senaat dan ook nog één OSF-senator zit, die is gekozen door verschillende onafhankelijke provinciale partijen, blijkt voor veel Tweede Kamerleden een ver-van-mijn-bed-show. ‘De OSF? Ik weet dat ie er is, maar dan houdt mijn kennis op’, aldus VVDTweede Kamerlid Willibrord van Beek. 

eenmansfractie van de OSF. ‘Ik weet dat deze er in de Eerste Kamer is, maar daar houdt mijn kennis wel op. Ik zou de OSF onrecht doen om er nu meer over te zeggen.’ Van Beek zegt eerst zijn oor eens te luisteren willen leggen bij collega’s uit de Senaat om tot een standpunt over de OSF te komen. Voordat hij de lijn verbreekt nog snel even gevraagd of Van Beek de naam kent van de enige senator van de OSF. ‘Euh, ik schaam me diep maar ik weet het niet. In de vorige periode was het een ander toch? Die heb ik volgens mij wel eens ontmoet. Maar hoe heet die ook alweer?’ Voor Pierre Heijnen, Tweede Kamerlid van de PvdA, is Hendrik ten Hoeve, de huidige en enige senator van de OSF, ook een onbekende. Van Ten Hoeves voorganger, Marten Bierman, heeft Heijnen wel gehoord. ‘Bierman, die publiceerde ook wel eens zijn ideeën over geboortebeperking, kan ik me herinneren.’ Het PvdA-kamerlid zegt bij het onderwerp OSF eerst diep in het hoofd te moeten zoeken. Na enige uitleg, dat de OSF geen ideologie aanhangt maar regionale partijen in de Eerste Kamer vertegenwoordigt en dat lokale waarden de leidraad van de partij vormen, is de PvdA-er niet erg enthousiast. Volgens hem heeft de OSF weinig nut. Bij andere landelijke partijen is er volgens de sociaal-democraat toch ook voldoende aandacht voor het lokale belang. ‘Zeker bij de PvdA’, stelt Heijnen. ‘Helaas weet niet iedereen dat bijvoorbeeld in onze ractie alle regio’s vertegenwoordigd moeten zijn.’

Heijnen vindt dat zijn partij niets laat liggen op het vlak van het lokale en regionale belang. ‘De PvdA heeft zich bijvoorbeeld in de Tweede Kamer enorm ingespannen voor de Friese taal.’ Dat de OSF bewijst dat er buiten de gevestigde ideologische partijen behoefte is aan lokale

Hoe denken alle in de Tweede Kamer
vertegenwoordigde fracties over
de OSF? De vragen voor de Tweede
Kamerleden zijn eenvoudig: Kent u
de Onafhankelijke Senaats Fractie?
Wat vindt uw fractie van deze partij?
Is het gedachtegoed van de OSF bij u bekend? Heeft uw partij voldoende
aandacht voor lokale problemen? En
is de OSF een partij waar u als Tweede Kamerlid mee kunt samenwerken? Hoe welwillend en gretig woordvoerders
en kamerleden doorgaans
de pers te woord staan, ze hebben
nu opvallend veel moeite met het geven van antwoorden op vragen over die kleine partij in de Senaat: de
OSF.

De woordvoerders van de drie christelijke partijen in Tweede Kamer geven los van elkaar vriendelijk aan dat het moeilijk is om binnen de fractie een persoon te vinden, die op de hoogte is van het werk van de Eerste Kamer en de OSF. ‘Ik ga het na,' belooft een voorlichter van de ChristenUnie, ‘maar het gaat knap lastig worden om over dit onderwerp iemand te spreken te krijgen.' De voorlichtster van de Tweede-Kamerfractie van het CDA komt na een dag beraad met een, zoals ze zelf zegt, teleurstellende mededeling. ‘Bij iedereen heb ik het nagevraagd maar

niemand van onze fractie houdt zich bezig met de OSF.’

Dat ligt volgens de CDA-woordvoerster niet aan het feit dat de OSF slechts één senator telt of deze zich in de ogen van de christen-democraten onvoldoende profileert. ‘We hebben eerlijk gezegd sowieso weinig zicht op hoe de Eerste Kamer werkt en stemt. Je ziet echt dat de Eerste en Tweede Kamer afzonderlijke, zeer gescheiden werelden zijn.’ Ze heeft wel een advies om er achter te komen hoe de christen-democraten over de OSF denken. ‘Benader onze fractievoorzitter in de Eerste Kamer, Jos Werner.’

Ook Gijsbert Leertouwer, beleidsmedewerker van de SGP in de Tweede Kamer, verwijst door naar de senaatsfractie van zijn partij. ‘Het is erg lastig om als Tweede Kamerfractie een visie op de OSF te geven, terwijl wij het optreden van deze partij nauwelijks kennen’, aldus de SGP-er. VVDTweede Kamerlid Van Beek, die door de voorlichter van zijn partij is aangewezen om over de OSF het woord te voeren, wil vanuit de auto best wat tijd uittrekken voor een paar vragen. Al gauw blijkt dat de liberaal slecht geïnformeerd is over de eenmansfractie

elementen in de landelijke politiek, vindt Heijnen een leerzame les. ‘Klaarblijkelijk slagen wij van de landelijke partijen er niet voldoende in om een groep mensen te overtuigen dat we veel aan lokale thema’s doen.’ Hoewel Heijnen vindt dat de rol van de Eerste Kamer door de waan van de dag volledig in de schaduw is komen te staan van de Tweede Kamer, is hij nog steeds enthousiast over deze Senaat. ‘De Eerste Kamer zie ik als een broodnodige ‘Chambre de Reflexion.’ De Eerste en Tweede Kamer zijn, zo onderstreept Heijnen nogmaals, duidelijk twee gescheiden werelden. In de jacht op zetels voor de Tweede Kamer worden er met regelmaat nieuwe partijen opgericht. Recent zijn de meest spraakmakende ‘de Partij voor de Vrijheid’ en ‘Trots op Nederland.’ Twee rechtse partijen, die uiteraard nog niet vertegenwoordigd zijn in de Senaat. Heijnen vindt ze niet bij de OSF horen. ‘Wat ik ervan weet, proberen de onafhankelijken buiten de tegenstelling links en rechts te blijven. Uitgesproken rechtse partijen, zoals TON en PVV, zie ik niet zo snel bij de OSF aankloppen.’ Wie in de Tweede Kamer het werk van de OSF erg goed kent, is SP-er Ronald van Raak. Van Raak zat van 2003 tot 2006 zelf in de Eerste Kamer. Hij benadrukt met klem dat hij veel waardering heeft voor de mensen van de OSF. ‘Zowel Bierman als zijn opvolger Ten Hoeve noem ik prettige collega’s: Ze nemen hun werk serieus. Ik heb veel waardering voor ze.’ De OSF zit volgens de SP-er in een moeilijke positie. Dat komt volgens hem door het indirecte kiessysteem  waarmee de Senaat tot stand komt. Van Raak betwijfelt of de OSF, die niet op basis van ideologie politiek bedrijft, in de landelijke politiek voldoende op kan komen voor de eigen achterban: de onafhankelijke partijen uit Provinciale Staten. ‘Veel thema’s, waar de OSF zich in de Eerste Kamer over moet buigen, lopen meer over een ideologische dan over een regionale lijn.’ Te denken valt volgens het SP-kamerlid aan gezondheidszorg en onderwijs ‘Ideologie is in de landelijke politiek bij deze onderwerpen juist erg belangrijk.’ Van Raak vindt dat de gemeenteraad een beter podium is voor de ideeën van de OSF. Over de vraag waar de OSF in het politieke spectrum staat, denkt Van Raak niet lang na. ‘Ze werken volgens mij graag samen met D66.’ Nieuwe rechtse partijen als TON en PVV vindt hij ver afstaan van de OSF. ‘Die partijen zijn veel te uitgesproken in hun opvattingen en meer met landelijke thema’s als integratie bezig.’ Van Raak zit er waarschijnlijk niet ver naast in zijn analyse betreffende de verhouding OSF en nieuw rechts. Bij de totstandkoming van dit verhaal blijkt dat TON en de PVV totaal geen belangstelling voor de OSF hebben. Een reactie van Rita Verdonks ‘Trots op Nederland’ blijft uit. Kan normaal iedere journalist voor elk mediaoptreden van Verdonk, voorlichter Kay van de Linde bellen, nu het onderwerp de kleine senaatsfractie betreft, reageert de spindokter van TON niet op zijn voice mail. De partij van Geert Wilders geeft nadat een paar algemene vragen over de OSF zijn gemaild, kort
commentaar. ‘Wij zijn niet in staat om te reageren want de OSF heeft, zoals je zult begrijpen, niet onze prioriteit’, stelt PVV-woordvoerder Matthijs Weststrate resoluut. ‘Het spijt me echt heel erg maar ook op een later tijdstip kan geen van onze kamerleden hierover het woord voeren. Niet uit onwil maar de OSF heeft gewoon onze aandacht niet.’ Meer aan de linkerkant is recentelijk in Nederland ook een nieuwe partij actief: de Partij voor de Dieren. Deze is net als de OSF met één zetel in de Senaat vertegenwoordigd. Voor de Tweede Kamerfractie van de Partij voor de Dieren is de OSF volledig onbekend terrein. Fractievoorzitter Marianne Thieme laat weten ‘niets met het onderwerp OSF te kunnen’. Zij verwijst verder door naar senator Niko Koffeman van de Partij voor de Dieren. GroenLinks laat Tweede Kamerlid Ineke van Gent het woord voeren over de OSF. ‘Natuurlijk ken ik ze. Ik ben actief in de politiek dan houd ik ook contact met de onafhankelijken.’ Hoe goed kent Van Gent de OSF dan? ‘Hendrik ten Hoeve? Nee dat zegt me niets.’ Desondanks stelt Van Gent dat het werk van de OSF in de Senaat haar aandacht heeft. ‘Die onafhankelijken kunnen met één zetel soms toch het verschil maken.’ Maar verder dan wat politiek strategisch belang, heeft de GroenLinkser niet veel op met de partij, die opkomt voor lokale waarden. ‘Ze zijn klein en wanneer slaan ze nou een deuk in een pak boter?’ Van Gent wil de lokale politieke groeperingen niet helemaal afschrijven. ‘Ze hebben soms een meerwaarde, vooral op gemeentelijk niveau. Dat zag ik toen ik in de gemeenteraad van 
Foto: Lex de Meester

Groningen zat.’ Voor het Tweede Kamerlid zijn er duidelijke grenzen aan lokale politiek. ‘Ik ben niet van de plaatselijke politiek in de landelijke. Daar heeft het geen functie.’ Opkomen voor het lokale belang, zoals het behoud van het dialect, is niet iets waar Van Gent opgewonden van raakt. ‘Nee, er zijn belangrijkere thema’s waar ik me als politica druk over kan en moet maken.’

Dat ‘de lokalen’ met een senaatszetel in de landelijke politiek zitten, is volgens Van Gent voor de achterban van de OSF wel nuttig. ‘Vaak ontbreekt het de lokale partijen aan contacten in Den Haag. In zoverre is het voor deze partijen handig dat ze daar ook iemand hebben zitten.’ Van Gent moet gissen waar de OSF in het politieke spectrum staat. ‘Poeh, daar heb ik niet zo’n uitgesproken mening over. Ze zullen wel een stuk behoudender zijn dan wij van GroenLinks.’ Dat het GroenLinks-kamerlid niet

weet waar de OSF in politieke zin
staat, komt volgens haar vooral door
het fenomeen Senaat. ‘Die onzichtbare
Eerste Kamer, dat is het hele
probleem. Ik ben er net als mijn partij
voor om hem af te schaffen. Het is
een raar instituut.'

Nogmaals het VVD-Tweede Kamerlid
Van Beek. Een dag later heeft hij
nog niet de tijd gehad om bij VVDers
in de Senaat navraag te doen over
de OSF. ´Maar ik heb nog eens nagedacht
over die OSF. Het is die partij
van meneer Ten Hoeve´. Van Beek
blijkt nu ook de opvolger van Bierman
te hebben ontmoet. ‘Ik was een
tijdje geleden voorzitter van een speciale
commissie, waarin zowel leden
van de Eerste als Tweede Kamer zaten.
Ten Hoeve zat daar ook in. Aardige
man!' Van Beek dacht dat de
OSF-senator van D66 was. ‘En dat is
precies mijn bezwaar tegen dit soort
bewegingen. Ze zijn niet voorspelbaar
waar ze in het debat staan.'

Dat de OSF vaak op een lijn zit met D66, vinden ze ook bij de D66-fractie in de Tweede Kamer. ‘We kennen de mensen van OSF niet persoonlijk maar via onze senaatsfractie, die vaak met de OSF samenwerkt, worden we over ze geïnformeerd’, zegt woordvoerder Roy Kramer van de drie zetels tellende Tweede Kamerfractie van D66. Dat zijn positieve geluiden, die de D66-ers over de OSF horen. Kramer: ‘Ze staan dicht bij ons. Dat is logisch want wij van D66 zijn ook niet zo’n idealistische partij.’ Kramer zegt dat het opkomen voor het lokale belang van de OSF, de fractie van D66 in de Tweede Kamer erg aanspreekt. ‘Wij waken er eveneens voor dat het hele land niet vanuit Den Haag wordt bestuurd. Daarin zijn we inhoudelijk verwant aan de OSF.’

Arjan van Westen is freelancejournalist