Home Locomotie 36 Dagboek Senator Locomotie 36
Dagboek Senator Locomotie 36 | Afdrukken |  E-mailadres
Locomotie 36
maandag, 19 januari 2009 21:56
Inhoudsopgave
Dagboek Senator Locomotie 36
pagina 1
pagina 2
Alle pagina's
hendrik-ten-hoeve

Dagboek Senator

Tussen de vakantie en de opstart van de politiek zitten nog een paar vrije weken want de kameragenda begint pas op 9 september. Dat is natuurlijk heerlijk, want er moet thuis ook wel eens wat gebeuren. Allereerst natuurlijk de tuin, die er toch altijd al wat verwaarloosd bij ligt, en zo nog wel een paar karwetjes.

Slechte beurt

Op 9 september dus het begin van het nieuwe parlementaire seizoen met een heel korte plenaire vergadering, maar wel commissievergaderingen waar ik bij moet zijn. Een slechte beurt voor de NS, want ik moet van Leeuwarden over Arnhem naar Den Haag rijden, en 's avonds vallen ook nog een paar treinen uit, zodat ook de terugreis niet al te vlot gaat. Maar goed dat mijn tas altijd vol zit met stukken die ik nog moet lezen. Een week later is het Prinsjesdag. Er is al enkele jaren wat herrie tussen regering en parlement over de voorbereiding daarvan, want de kamerleden (en zeker de fractievoorzitters) stellen er veel prijs op om tevoren de begrotingsstukken te krijgen. Dan kan ook direct na de troonrede daarop gereageerd worden. Maar de regering heeft twee jaar geleden besloten dat de stukken pas op Prinsjesdag zelf uitgereikt mogen worden, omdat er altijd zoveel uit gelekt wordt. Toch is er deze keer een compromis gevonden. Niet alle kamerleden, maar uitsluitend de fractievoorzitters, krijgen de vrijdag vóór Prinsjesdag de dozen met begrotingsstukken onder streng embargo thuis afgeleverd.

En trouwens, ook politiek is er zo nu en dan wel wat te doen. Ik ontvang thuis twee vertegenwoordigers van een Iraanse organisatie, de Mujahedin-e Khalq (MKO), met wie ik eerder contact gehad heb en die intensief proberen om het Nederlandse parlement duidelijk te maken dat ze geen terroristen zijn. De organisatie is al opgericht in 1965, streed tegen de sjah en daarna tegen de ayatollahs en zwoer in 2001 alle militaire actie af. Maar de doelstelling blijft onveranderd het realiseren van een democratie in Iran, in plaats van de fundamentalistische dictatuur die er nu heerst. Dat is een doel waar bijna iedereen in dit land het mee eens is, maar desondanks staat de groep op de EUlijst van terroristische organisaties. Door het organiseren van bijeenkomsten waar tienduizenden mensen aan deelnemen, door acties die gesteund worden door honderden Europese parlementariërs en juristen en door processen te voeren tegen de terrorismelijst van de EU probeert de organisatie van dat terrorisme-imago af te komen. Maar ondanks het feit dat de processen telkens worden gewonnen, wordt er door de EU telkens weer een nieuw plaatsingsbesluit genomen waarbij de MKO toch weer op de lijst komt. De redenen daarvoor worden nooit duidelijk. Ik ben het graag met hen eens dat dit echt volstrekt in strijd is met de beginselen van de rechtsstaat die toch in Europa moeten gelden.

Ik dus ook. Toch staat de volgende dag, zaterdag, alles al in geuren en kleuren in de NRC. En ik heb de dozen nog niet eens uitgepakt! Wie zou nu deze keer weer gelekt hebben?

Gevolg is dat de koningin dus toch weer niet veel nieuws te vertellen heeft. Een optimistisch getoonzet, maar vrij mat verhaal. Toch is het elk jaar weer een mooie gebeurtenis en ik maak er met mijn vrouw dus een gezellige dag van. Alhoewel ik het optimisme van de regering voorbarig vind (door het afzien van de btw-verhoging en de verlaging van de WW-premies denkt de regering dat er voldoende economische groei zal blijven - de begroting is gebaseerd op 2 % groei), hebben we op dat moment nog geen enkel besef van wat er aan econo-

pagina 1

Laatst aangepast op woensdag, 08 december 2010 13:33