|
‘Wat ik nou zo mooi aan hem vind, hij kan zo nederig zijn en tegelijk zo optimistisch. Maakt’íe uitglijers voor, tijdens en na de Europese verkiezingen en dan komt’ie daar later ronduit voor uit. Echt iemand die wijzer van de markt komt dan hij ernaar toegegaan is.Toffe vent, al komt hij dan oorspronkelijk uit Vlaardingen.’
‘Dat kun je toch niet menen, Happy. Die Bos is toch gewoon een gladjanus die er alleen maar op uit is zijn positie te handhaven of te verbeteren. Heeft het over passie in de politiek. Bassie in de politiek zul je bedoelen. Juist, voorheen die van Adriaan.’
‘Dat met de banken heeft hij anders puik aangepakt. Het scheelde maar niks of al ons spaargeld was naar de barrebiesjes gegaan. En dan komt zo’n goochelende minister even wat miljarden uit zijn hoed toveren. Zonder die schat zaten we met z’n allen op zwart zaad. Dankzij zijn centjes konden we van de zomer toch maar mooi met vakantie, al was het dan in eigen land.’
‘Happy, laat je niet vernachelen. Dat is zíjn hoed niet, dat is óns hoofddeksel en dat geld is gewoon van ons. Dat hebben we geleend en dat moeten we terugbetalen. Ons is niks gevraagd en er wordt net gedaan of we met z’n allen een schuldbekentenis hebben getekend. Een autoritaire knuppel is het, die samen met dat zooitje bonuslijers lekker uit warm eten is gedaan en die daar nog trots op is ook. Sjonge, wat spannend, Wouter in Dagobertland. Deed de rugslag in een binnenbad vol bankbiljetten’.
|
‘Oké, ik ben misschien weer eens te blijmoedig en te goed van vertrouwen, maar hij is in ieder geval lief met zijn kinderen. Een echte vader, warme vent. Heeft het als minister stervensdruk en dan toch tijd maken voor zijn kroost. Dat zie je niet alle dagen.’
‘Lief met zijn nazaatjes? Weet jij niet wat er toen in die kinderwagen lag waarmee hij zich voor de krant liet fotograferen? Niks, naks, nada. De fonkelnieuwe kleine meid die hij zogenaamd een fris neusje aan het bezorgen was, lag thuis in haar wiegje. Ligt precies in zijn lijn. Zo speelt hij ook ministertje van financiën. Die miljarden van de Staat, denk je werkelijk dat die in dat koffertje zitten dat hij op de Derde Dinsdag van september draagt?’
Ín ieder geval is hij zuinig met de centjes en dat maakt hem toch betrouwbaar. Koopt een RayBan zonnebril van maar 113 Euro. Je hebt er heus wel veel duurdere hoor. Hij is dus best bescheiden. En toen hij zo’n bril – je steelt er de show mee op elk terras, las ik in een advertentie – ergens in Brussel kwijtspeelde, heeft hij de kosten heel netjes gedeclareerd.’
‘Maar Happy toch, denk eens na wat voor soort machthebbers zulke brillen dragen. Dat zijn die lieden die destijds in Chili hun tegenstanders in het niets lieten verdwijnen. Net als ooit de Griekse kolonels deden. De show stelen op elk terras, kom nou toch. Je niet in de ogen laten zien, zul je bedoelen. Overigens, je hoort mij niet beweren dat Wouter het tot kolonel of zelfs generaal zou kunnen schoppen. Weet je wat hij is? Als je
|

een brilletje verliest en dat uit gemeenschapsgeld laat vergoeden terwijl je toch een riant inkomen hebt, dan ben je een benepen, miezerig mannetje.´
Je bent hard, maar het kan zijn dat je gelijk hebt. Eén ding houd ik ondanks alles staande. Zo waar als ik Happy heet: hij heeft een lekker kontje.’

|