Home Vorige edities Locomotie 41 Dagboek Senator Locomotie 41
Dagboek Senator Locomotie 41 | Afdrukken |  E-mailadres
Locomotie 41
woensdag, 01 september 2010 00:00
locomotie37dagboeksenator een federatie van allemaal zelfstandige regionale of minderheidspartijen vanuit heel Europa. Die dus ook, net als in de OSF, wel eens heel verschillende politieke opvattingen kunnen hebben, maar toch genoeg gezamenlijke doelen zien om samenwerking op het hogere niveau (Den Haag voor de OSF,Brussel voor de EVA) nuttig te laten zijn. En net als vorig jaar in Barcelona is het ook deze keer weer een interessante bijeenkomst. Misschien nog vooral door de gebeurtenissen in Vlaanderen. De partij die tot nu toe in de EVA vertegenwoordigt was, en ook de voorzitter leverde, was Spirit. Maar omdat Spirit bij de laatste verkiezingen Europees en ook landelijk geen zetels meer haalde, wordt haar plaats overgenomen door de NVA, de NieuwVlaamse Alliantie. Hier, in Venetië, neemt de NVA nu direct de leiding van de EVA over door ook weer de voorzitter te leveren, Eric Defoort. Hij blijkt goed op de hoogte van de situatie in Nederland die politiek momenteel even duister en uitzichtloos lijkt als in België want hij leest dagelijks NRCHandelsblad en komt trouwens ook alle zomers op Ameland. Neemt dan 's avonds altijd een Amelander Nobeltje en aan het eind een fles mee naar huis! En is van plan een actief voorzitter te zijn om de samenhang tussen de 40 ledenpartijen te verstevigen. De volgende ochtend praat ik met NVA Europarlementariër Frieda Brepoels die mij vertelt hoe razend populair tafelgenoot Bart de Wever in Vlaanderen is. Dat worden goede verkiezingen, voor de NVA, weet ze zeker. En dat is dan ook goed voor de EVA. De zaak van het regionalisme wordt er sterker van. Ik ben het met haar eens en hoop met haar op een goede uitslag, voor Vlaanderen en Europa.

Dagboek Senator

Ik was al gewaarschuwd door de Stichting Pjutteboartersplakken, dat er een wetsontwerp aan zat te komen dat hun Friestalige peuterspeelzalen (pjutteboartersplakken dus) onmogelijk zou maken. Dat de provincie het niet in de gaten had gehad en dat er in deTweede Kamer geen aandacht aan besteed was. Maar dat zij, met in totaal bijna honderd peuterspeelzalen hierdoor in hun bestaansreden bedreigd werden. Op 9 maart is de eerste schriftelijke ronde gepland voor de behandeling van de wet OKE, Ontwikkelingskansen door Kwaliteit en Educatie.

Ik heb contact met collega Geart Benedictus (CDA),maar hij zit niet in de commissie OCW en moet dus fractiegenoten instrueren en vooral uitleggen. Dat is niet heel makkelijk, zucht hij wel eens. Ik heb het makkelijker, want ik zit in alle commissies. Dus ik heb de kans om zelf de minister te vragen of hij echt de friestalige peuterspeelzalen de nek om wil draaien en of hij wel in de gaten heeft dat hij daarmee het provinciale taalbeleid danig in de wielen rijdt. En of hem wel duidelijk is dat bijvoorbeeld in Wales en Baskenland dit nu juist een beproefde methode is om de beheersing van de eigen taal te stimuleren. Maar de minister geeft in zijn Memorie van Antwoord kort en bondig aan dat er wel Fries gebruikt mag worden, maar alleen naast en in combinatie met het Nederlands. Dat is niet wat we van hem willen horen, maar er komt nog een tweede ronde!
Intussen zijn er andere dingen te doen. Van 24 tot 27 maart ben ik naar Venetië voor de Algemene Ledenvergadering van de Europese Vrije Alliantie. Als vertegenwoordiger van de FNP, want die is lid. Maar eigenlijk is de EVA heel goed vergelijkbaar met de OSF, want het is
Wie we zijn
De dinsdag erna natuurlijk weer gewoon Kamervergadering. En bezoek van een groep studenten uit Nijmegen, die ik, met een broodje erbij, mag uitleggen wat de OSF eigenlijk is – want bijna niemand heeft daar natuurlijk van gehoord.
pagina 1 van 4

Zulke gelegenheden wil ik wel meer hebben. Kunnen uitleggen wie we zijn, wat we willen, hoe we met zoveel partijen toch gemeenschappelijk voor de dag kunnen komen en daar vrijwel altijd ook nog een gezamenlijk gedragen standpunt kunnen geven. Ruzie over de politiek van de OSF? Nooit, we komen als dat nodig is in de bestuursvergaderingen altijd wel tot overeenstemming, of in ieder in geval tot een standpunt dat door iedereen geaccepteerd wordt.

Op 7 april ben ik uitgenodigd op een FNP vergadering in Eksmoarre, Wûnseradiel, één van de gemeenten die moet opgaan in de grote nieuwe gemeente Súdwest Fryslân (door het zakenleven bij voorkeur Sneek genoemd: dat bekt beter!). Deze zelfde dag wordt de herindeling in de Tweede Kamer besproken en de afdeling heeft een paar leden naar Den Haag afgevaardigd om op de publieke tribune te zitten en dan dezelfde avond nog verslag uit te komen brengen over de afloop. Want de spanning is groot. Meer dan de helft van de kiesgerechtigden (!) heeft in een handtekeningenactie laten weten dat Wûnseradiel niet met Sneek wil, maar samen met Bolsward liever naar Harlingen kijkt. Helaas is de actie pas op gang gekomen toen de gemeenteraad al zonder veel omhaal voor Sneek gekozen had, maar dat heeft dus nogal wat kwaad bloed gezet. De raad naar huis sturen kon natuurlijk niet, want de gemeenteraadsverkiezingen zijn hier (juist: in verband met de komende herindeling!) verschoven naar oktober. Dan kan de raad van heel Súdwest Fryslân gekozen worden, die dan per 1 januari 2011 moet aantreden. De eigen gemeenteraad straffen kan dus niet meer, dat is handig geregeld, daar in Den Haag.

We hebben met elkaar een geanimeerde discussie, en over de herindeling zijn we het wel eens, daar had Wûnseradiel niet bij gemoeten. We gaan er met elkaar vanuit dat de Tweede Kamer er wel niets tegen zal doen. Dan gaat het dus
naar de Eerste Kamer en wordt van mij verwacht dat ik er in ieder geval iets duidelijks over zal zeggen. Of dat helpt, daar durft niemand echt op te rekenen. Om elf uur zijn de afgevaardigden terug. De Tweede Kamer heeft nog geen beslissing genomen, de stemming vindt plaats op 20 april. Maar de afgevaardigden hebben weinig hoop voor hun gemeente.

Na de Kamervergadering van 13 april een mooie afsluiting. Diner in sociëteit De Witte met de Kamercommissies Antilliaanse en Arubaanse zaken, de staatssecretaris van BZK, de afgevaardigden van de Antillen en Aruba, de ministerpresident van de Antillen en haar gevolmachtigde minister in Den Haag en een heleboel ambtenaren van BZK en justitie die het druk hebben gehad met de staatkundige hervormingen. De Tweede Kamer heeft het pakket wetten goedgekeurd dat Curacao en Sint Maarten tot landen maakt en Bonaire, Sint Eustatius en Saba tot een deel van Nederland. Op de valreep en met bijnaruzie met de Antillen, maar toch. De belangrijkste horde is daarmee genomen en dat wordt gevierd want voor iedereen is het een opluchting dat het nu (als tenminste de Eerste Kamer ook akkoord gaat!) lukt om 101010 (10 oktober) de veranderingen in te laten gaan. Mooie blijde toespraakjes dus. Ik zit aan tafel met collega Nanneke Schuijt van de SP, een ambtenaar van BZK en een afgevaardigde van de regeringspartij van Aruba. De ambtenaar vertelt over de geweldige drukte om alles in wetgeving vastgelegd te krijgen, de Arubaan vertelt enthousiast over hun eigen Arubaanse strijd om land te worden. Daar werd voor de oorlog al over gesproken maar pas in 1986 werd de 'status aparte' gerealiseerd. Nederland wilde jarenlang niet meewerken, en toen het echt onontkoombaar werd moest Aruba dan maar na 10 jaar volledig onafhankelijk worden. Terwijl dat nooit echt hun bedoeling was geweest
– ze wilden los van Curacao, want daar hadden ze niets mee, maar ze hoefden niet los van Nederland. Later hoefde dat

gelukkig niet meer. Mooi, zulke verhalen van mensen die het van dichtbij hebben meegemaakt.

Bezuinigingen
Een week later op maandag naar Den Haag, in plaats van dinsdag. Gesprek met de Commissarissen van de Koningin in de provincies over de bezuinigingsplannen. Ze zijn niet voor opheffing van de provincies dat stelt mij gerust, maar dat had ik ook niet verwacht. Over samenvoeging wordt eigenlijk alleen in de Randstad gedacht. De Brabantse commissaris ziet juist de eigen identiteit als drijfveer voor economische ontwikkeling. Samenwerking kan wel veel meer opleveren dan nu. Vooral het noorden heeft plannen. Niet echt veel nieuws per saldo, maar toch mooi om het van de heren zelf eens duidelijk te horen. Ik zoek mijn hotel op. Morgen de Algemene Europese Beschouwingen en de commissievergadering over het eerste pakket Antillenwetten. Drukke dag dus.

De Europese beschouwingen zijn natuurlijk vooral geconcentreerd op de crisis en de manier waarop Europa daar in kan optreden.Wat mij betreft wordt steeds duidelijker dat Europa heel veel dingen niet moet doen omdat de landen of de regio's dat zelf wel kunnen, maar ook heel veel dingen juist wel moet doen omdat de landen dat niet meer alleen kunnen. Toch hebben de landen, ook Nederland er nog steeds veel moeite mee om echte bevoegdheden over de banken of de economie over te dragen aan Europa. En ook om met één Europese zetel op te treden in diverse internationale organisaties. Terwijl dat dringend nodig is. De opkomende landen, die steeds belangrijker worden, willen meer invloed in die organisaties en dan is er minder plaats voor afzonderlijke Europese landen, en bovendien is het hard nodig dat Europa juist daar zichtbaar als éénheid optreedt. Minister Verhagen wil wel praten over één Europese zetel in de Veiligheidsraad van de VN, maar niet over één zetel in het bestuur

pagina 2 van 4

van het Internationaal Monetair Fonds. Ja,leuk bedacht.In de Veiligheidsraad zitten wij niet, in het bestuur van het IMF hebben we wel een eigen zetel. Als wij er alleen maar beter van willen worden en niets willen opgeven komen we natuurlijk niet veel verder! Tijdens de commissievergadering over de Antillen zit ik nog in het Europadebat, dus ik geef mijn schriftelijke inbreng maar aan een collega mee.

Het pakket van zeven wetten over de BES eilanden die als openbaar lichaam deel worden van Nederland komt op 11 mei plenair aan de orde. Al mijn vragen zijn goed genoeg beantwoord en met het proces zelf heb ik geen moeite. Ik denk dat dit een goede oplossing is, nu Curaçao en Sint Maarten op eigen benen willen staan. Ik wil in het debat nog twee dingen duidelijk maken. In de eerste plaats dat dit extra grondgebied Nederland misschien wel wat geld kost (eigenlijk maar weinig want het gaat in totaal maar om ruim 20.000 inwoners voor wie gezorgd moet worden) maar ook veel extra's oplevert aan cultuur en natuur. We kunnen dus blij zijn met de gekozen oplossingen. Maar daar niet de conclusie uit trekken dat de nieuwe Nederlanders daar nu precies zo moeten gaan leven en denken als wij hier in Europa. Ze hebben recht op autonomie en dat wil in dit geval zeggen dat zoveel aan hen moet worden overgelaten als ze zelf aankunnen. Alleen wat door de kleine schaal en de beperkte mogelijkheden niet kan, daarvoor moet Nederland bereid zijn te zorgen, zowel financieel als organisatorisch, en met respect voor de eigenheid van de eilanden. Aan dat respect heeft het in de Tweede Kamer al duidelijk ontbroken toen daar ineens bepaald werd dat binnen twee jaar de Nederlandse regels voor euthanasie, abortus en het homohuwelijk overgenomen moeten worden. Als deel van Nederland zal dat inderdaad moeten, maar de bedoeling was dat zaken in overleg geregeld zouden worden en niet door ze van de ene dag op de andere op te
dwingen! Staatssecretaris Ank Bijleveld is het met mij eens, veel andere partijen niet. Officieel in ieder geval niet, want ze moeten hun partijlijn in de gaten houden.Tussendoor heb ik nog nieuwe vragen aan de minister van OCW ingeleverd over de wet OKE en de friestalige peuterzalen. PvdA, CDA en ChristenUnie zijn het wel met mij eens dus ik ben benieuwd wat Rouvoet nu op de nieuwe vragen gaat antwoorden.

Het tweede pakket over de Antillen, negen wetsontwerpen waaronder de wijzigingswet voor het Statuut, komt op 8 juni in de commissie.Veel is technisch, maar belangrijk is bijvoorbeeld de vraag of Aruba zich straks makkelijk alsnog kan aansluiten bij alle regelingen voor politie, openbaar ministerie en financieel toezicht voor Curaçao, Sint Maarten en Nederland (voor de BES eilanden). Dat zou de samenhang in het Koninkrijk versterken. En belangrijk is ook hoe het komt met Bonaire, waar nu toch nog op 3 september een referendum gehouden wordt. Stel je voor dat er tegen gestemd wordt, valt dan de hele nieuwe structuur in elkaar? En het Bestuurscollege van Bonaire heeft ook gevraagd om een Taalunie voor het Papiaments, net als de Nederlandse Taalunie. In die Unie moeten Aruba, Curacao, Bonaire en ook Nederland (want daar wonen veel Antillianen!) gaan samenwerken. Een goed idee lijkt mij. De Papiamentse taal wordt uitdrukkelijk een verantwoordelijkheid van de Nederlandse regering, net als het Fries, het Nedersaksisch en het Limburgs.

9 Juni verkiezingen. Het CDA wordt hard afgestraft voor 8 jaar Balkenende, maar ook VVD en PvdA zijn nauwelijks meer grote partijen te noemen. Hoe lang gaat de kabinetsformatie duren? Het financieel Dagblad belt of ik een coalitie VVD,CDA en PVV in de Eerste Kamer aan een meerderheid wil helpen. Ik heb geen affectie met de PVV want haar optreden maakt voor heel veel goedwillende mensen in dit land die toevallig moslim zijn het leven heel moeilijk. Dat
lijkt mij niet de juiste weg. Natuurlijk is er wel een probleem met de minder goedwillenden die het de maatschappij vaak erg moeilijk maken. De stemmen op Wilders kan ik dus wel begrijpen, zijn oplossingen niet. Maar vanzelfsprekend zal ik elke regering die op een legale manier aan de macht komt op een zakelijke manier beoordelen. Goede en verantwoorde wetgeving kan altijd op mijn stem rekenen! Op 13 juni stemt trouwens ook België. En de grootste partij wordt onze zusterpartij uit de EVA, de NVA! Bart de Wever blijkt inderdaad zo populair te zijn als Frieda vertelde. Dat is een geweldig succes!

Het loopt langzamerhand op het eind met het parlementaire jaar, maar echt rustig krijgen we het nog niet. Op 15 juni komt er nog een nabrander van het debat over de uitdieping Westerschelde annex ontpoldering van de Hedwigepolder, dan op 22 juni de plenaire behandeling van de wet OKE en tenslotte op 5 en 6 juli de herindelingswetsontwerpen, het 2e pakket Antillenwetgeving samen met enkele kleinere wetsontwerpen en moties. Te veel voor één dag dus, vandaar dat de maandag er bij moet.

De ontpoldering van de Hedwigepolder ligt de Zeeuwen nog altijd als een steen op de maag. En begrijpelijk! Maar de Eerste Kamer heeft bij de behandeling van de Verdragen met Vlaanderen alle troeven uit handen gegeven door daarmee akkoord te gaan, ook al was bijna iedereen tegen het onderdeel ontpoldering. Het enige wat we kunnen proberen is de minister alsnog dwingen om een alternatief van de Zeeuwse waterschappen, aanleg van schorren als nieuwe natuur in de Westerschelde, nog een keer te laten beoordelen. Want in Zeeland heeft niemand het gevoel dat dit alternatief voldoende kans heeft gekregen. Het lukt niet. De minister wil niet want zij heeft dat plan al laten beoordelen en wil dat niet nog eens. Alleen SP en OSF dringen er echt op aan dat wel te doen. We zijn dus met te weinig.

pagina 3 van 4

De behandeling van de wet OKE pakt goed uit. Bij de beantwoording van de vragen in de tweede ronde gaat de minister volledig overstag. Hij beklemtoont nu tot wel vijf keer toe dat de bedoeling van de wet is dat ééntalig friese peuterspeelzalen juist wél toegestaan zijn. Die slag hebben we dus gewonnen en in het plenaire debat hoeft er dus weinig moeite meer gedaan te worden. Verder is de bedoeling van de wet immers prima: peuterspeelzalen moeten kwaliteit bieden en aan kinderen die dat nodig hebben moet ook voorschoolse educatie worden aangeboden. Wat er soms thuis mist, dat er gezongen wordt en voorgelezen, dat kun je in de kinderopvang aanbieden.Eigenlijk vindt de hele Nederlandse politiek trouwens dat het zingen en vertellen thuis in het Nederlands moet gebeuren. Daar aarzel ik. Je mag Turkse ouders niet opzadelen met de gedachte dat ze hun kind tekort doen als ze gewoon hun eigen taal gebruiken in het contact met hun eigen kinderen. Een kind kan heel goed een andere taal daarnaast leren als we dat in de opvang aanbieden. Het start dan zelfs met een voordeel, namelijk met twee talen! De minister durft geen 'nee' te zeggen, maar ook geen 'ja'...

En dan eindelijk de laatste twee dagen. Maandagavond eerst nog een diner met de afgevaardigden van de Antillen en Aruba, in onze eigen noenzaal. Ik heb een geanimeerd gesprek met de gedeputeerde van Curaçao, maar al na het

voorgerecht moet ik naar het debat over de gemeentelijke herindelingen. 's Middags zijn er al handtekeningen aan commissievoorzitter Loek Hermans aan geboden uit Wûnseradiel en Nijefurd en er is ook een delegatie uit Andijk. Want in het pakket zijn twee herindelingen omstreden: Andijk wil niet bij Medemblik, en Nijefurd en Wûnseradiel willen niet bij Sneek. Maar de gemeenteraden hebben daar wel voor gekozen. Er is dus veel over te zeggen en alle partijen doen dat ook, tot kwart over één 's nachts. Morgen stemming. De PvdA heeft een motie ingediend om Zuidwest Friesland uit te stellen en eerst Provinciale Staten nog eens om hun mening te vragen. Met zo'n grote partij er bij lijkt dat een kans te hebben, dus de publieke tribune houdt wat hoop. Andijk is al duidelijk kansloos.

De volgende dag gaan we verder. Debat over de Antillenwetten.VVD en de PvdA steken negatief in: Curaçao en Sint Maarten zijn nog niet klaar om één land te worden en eigenlijk zou alles dus uitgesteld moeten worden. Op zich hebben ze natuurlijk gelijk, vooral Sint Maarten, dat alles van de grond af moest opbouwen, heeft nog niet alles klaar. Maar juist daarvoor is er een aparte regeling overeengekomen om in gezamenlijke verantwoordelijkheid in een periode van twee jaar of langer, de lacunes aan te vullen. En het land Nederlandse Antillen is al goeddeels ontmanteld. We kunnen dus niet meer terug en moeten nu

verder. Ik vind dat we dat beter met vereende krachten kunnen aanpakken vanuit de overtuiging dat ieder loyaal mee zal werken dan dat we met veel verwijten het proces en de onderlinge verhoudingen bederven.
Om twee uur stemmingen over de herindelingen. De motie voor uitstel van de stemming is ingetrokken en de beide herindelingen waarover we zo fel gediscussieerd hebben en die van bijna alle kanten kritiek kregen worden natuurlijk toch gewoon aangenomen. Zo gaat dat nu eenmaal. SP en OSF tegen. Dan verder met de Antillendiscussie. Aan het eind worden de gelederen gesloten. De ministerspresidenten van de Nederlandse Antillen en van Aruba houden toespraken die het geheel een plechtig karakter geven. Terecht, de statuutwijziging die wordt aangenomen zal het Koninkrijk der Nederlanden een volledig andere structuur geven. Er worden handen geschud, premier de Jong van de Antillen pakt mij met beide handen vast, premier Eman
van Aruba omarmt mij. Eind goed al goed. Dit is een unieke gebeurtenis.

Maar de krant meldt de volgende dag niets. Jammer, maar ik heb nu vakantie. Misschien moet ik wel proberen straks in het buitenland in de gaten te houden of er al een nieuwe regering is. Niet dat de kans heel groot is, maar je weet maar nooit...

Hendrik ten Hoeve

Pagina 4 van 4
Laatst aangepast op woensdag, 08 december 2010 13:31