|
Dagboek Senator Locomotie 43 |
| Afdrukken | |
E-mailadres |
|
Locomotie 43
|
|
vrijdag, 25 februari 2011 00:00 |
|

Dagboek Senator
|
worden! Maar het systeem dat we nu hebben is doorgeslagen, in sociaal opzicht, in zijn effect op de woningmarkt en in de stimulans die het geeft tot het maken (en niet weer aflossen) van schulden. Laat de regering daar maar eens een studie aan wijden! Het wordt intussen blijkbaar ook in ruimere kring duidelijk dat de stem van de OSF in de Kamer in bepaalde gevallen belangrijk kan zijn. De zaterdag mag ik meepraten in Tros Kamerbreed zodat ik duidelijk kan maken dat ik er niet op uit ben om de regering zo snel mogelijk naar huis te sturen, maar dat ik natuurlijk ook niet bereid ben om de regering altijd aan de laatste stem te helpen die ze nodig heeft om een meerderheid te krijgen. Dat is trouwens ook wat ieder Kamerlid normaal doet. Of in ieder geval hoort te doen. Dat vergt een inhoudelijke beoordeling van de regeringsvoorstellen,
|
|
Het gaat nog spannend worden. Het is wel duidelijk dat er in de Eerste Kamer nogal wat bezwaren leven tegen onderdelen van het nieuwe regeringsbeleid en het is de vraag hoe daarbij de verhouding tussen voor- en tegenstanders precies komt te liggen. Het ziet er naar uit dat de OSF in een aantal gevallen precies op de wip komt: 37 voor, 37 tegen, wij zijn de 38e, dus wat doen wij? Het eerste waar zich zo’n situatie voordoet is op 9 november, naar aanleiding van de algemene financiële beschouwingen. Er ligt een aantal moties van de Partij voor de Dieren en een motie van de Christen- Unie. De PvdD komt altijd met een stapel moties en dan ben ik in de regel maar wat terughoudend met mijn eventuele steun. Dat gaat ook deze keer op. Het belangrijkste punt voor hen is natuurlijk het intrekken van de regeringsplannen voor de Ecologische Hoofd Structuur (EHS). Daar ben ik ook wel erg bezorgd over, en de eerste ingreep van staatssecretaris Bleker viel ook erg
|
rauw op de maag, ook bij de provincies. Maar er moet enorm veel bezuinigd worden, dus dat ook de natuur zijn deel moet leveren is niet onlogisch. Ik moet eerst met collega Koffeman maar eens gaan praten of hij in zijn motie niet een wat realistischer toon kan aanslaan. Er wordt pas volgende week over gestemd, dus we hebben nog wat tijd. De motie van de CU ligt voor mij makkelijker want die vraagt een onderzoek van de situatie op de woningmarkt, en de bereidheid om daarbij ook de hypotheekrenteaftrek ter discussie te stellen. Dat is iets waar ik al jaren om gevraagd heb want het is al heel lang duidelijk dat de hypotheekrenteaftrek de prijzen opdrijft, aanzet tot veel te hoge hypotheekschulden (de hoogste van Europa!) en ook nog eens vooral ten goede komt aan hoge inkomens. Een systeem waarbij starters en lagere inkomensklassen de kans geboden wordt om een eigen woning te kopen is belangrijk - eigen woningbezit is het waard om gestimuleerd te
|
de wetten en ook het algemene beleid, op deugdelijkheid en uitvoerbaarheid en natuurlijk ook een politieke beoordeling van de wenselijkheid. De Eerste Kamer zit er niet om politiek te bedrijven óm de politiek (laat dat de Tweede Kamer maar doen), maar we zijn natuurlijk wel een politiek lichaam dat moet beslissen op basis van ergens voor of tegen zijn. En dat is uiteindelijk wel een politiek oordeel.
Een week na de financiële beschouwingen volgen de stemmingen over de moties. De motie over de woningmarkt wordt met één stem verschil aangenomen, de Partij voor de Dieren houdt zijn moties aan (omdat die anders geen meerderheid zouden krijgen). Bovendien is er nog drukte genoeg, want op de agenda staan nog twee wetten die de moeite waard zijn om er over te spreken, de wijziging van de kieswet en de wijziging van de winkeltijdenwet. De wijziging van de kieswet betreft vooral het feit dat er in het vervolg voor de verkiezing van de Eerste Kamer geen lijstverbindingen meer aangegaan kunnen worden. In principe werkt dat nadelig voor kleine
|
|
|
Pagina 1 van 4 |
|
partijen, want een lijstverbinding kan een restzetel binnenhalen en zonder lijstverbinding gaat een restzetel vrijwel zeker naar een grote partij. Wij zijn hier dus tegen, samen met SGP en CU die natuurlijk hetzelfde bezwaar hebben. Bij de winkeltijdenwet zijn we het wéér eens met SGP en CU, en nu ook met CDA en SP, allemaal partijen die tegen een grenzeloze 24-uurseconomie zijn. Zondagsopenstelling van winkels is nuttig voor ondernemers als er een hoop toeristen rondlopen want dan is er extra verkoop mogelijk. Maar daarzonder betekent het voor kleine ondernemers dat zij nog een dag extra de concurrentie met de grote ketens aan moeten gaan, terwijl er dan in zes dagen toch niets meer verkocht kan worden dan anders in vijf dagen. Een dure grap voor een kleine ondernemer. Voor een doorsnee gemeente zijn de twaalf koopzondagen die toch al altijd zijn toegestaan dus wel mooi genoeg.
Het blijft nog wel even langer spannend want op 7 december zijn de algemene beschouwingen. De eerste echte confrontatie van de Kamer met het voltallige kabinet dat achter de regeringstafel opgesteld is. Een echte confrontatie, want de oppositie maakt er gebruik van door hard uit te halen naar het regeringsbeleid. Mijn opstelling is gematigder, maar zorgen heb ik natuurlijk ook wel. Wil de regering helemaal geen EHS meer, of alleen anders, goedkoper? Wil de regering helemaal geen beprijzing van mobiliteit meer, alleen maar nieuwe wegen? Wil de regering echte vluchtelingen het land uit zetten als zij de inburgeringstoets niet halen? En wil de regering gezinshereniging helemaal onmogelijk maken? Maar voor de duidelijkheid: dit zijn wel (ernstige) zorgpunten maar het is nu nog volstrekt niet duidelijk wat de regering precies van plan is, dus met een oordeel moeten we nog even voorzichtig zijn! En de regering wil ook heel goede dingen doen. Een taalwet maken voor Friesland bijvoorbeeld. En de provincies sterker maken,
|
maar in de Randstad één gemeenschappelijk bestuur instellen. Dat is verstandig, de bestuurlijke problemen liggen inderdaad in de Randstad en niemand is daar gehecht aan de provincie waar hij of zij toevallig in woont. Bij de andere provincies is die gehechtheid aan het eigene van het bestuur er wel, en daar kunnen sterke provincies dus een belangrijke rol spelen.
Holland? Eerder heb ik schriftelijk al eens vragen gesteld over het feit dat in ons paspoort de naam van ons koninkrijk (die er in alle EU talen in staat!) in vier talen staat weergegeven als (vertaald) ’Koninkrijk Holland’, in plaats van als ’Koninkrijk der Nederlanden’. Daar eten wij geen boterham minder om natuurlijk, maar niet
Zo kunnen we
’Nederland wel
helemaal afschaffen’
iedereen in dit land wil een Hollander genoemd worden en tien van de twaalf provincies zijn ook geen Holland. De regering wilde toen, reagerend op mijn vragen, de tekst niet veranderen omdat blijkbaar enkele ambtenaren van mening waren dat in die vier Oost Europese talen waar het om ging ’Holland’ gebruikelijker is dan ’Nederland’. Ja, ja, zo kunnen we ’Nederland’ wel helemaal afschaffen want overal gebruiken de mensen vaker het makkelijke ’Holland’ dan het moeilijke The Netherlands of die Niederlande. Maar het gaat wel om een officieel Nederlands reisdocument, dus liever wat stijl! Ik maak nu van de algemene beschouwingen gebruik om het punt maar weer te noemen. En weer is de regering negatief, maar de premier meldt mij na de vergadering wat verontschuldigend dat hij er ook niets aan kon doen en maar gewoon heeft voorgelezen wat zijn ambtenaren hadden opgeschreven. Ik maak er dus nu maar een motie van en die wordt gelukkig door alle partijen mee ondertekend, dus de
|
regering zal nu toch echt over de brug moeten komen! Er ligt trouwens een heel stapeltje moties waarbij ook de tekst die ik met de PvdD ben overeengekomen over de EHS en die nu de regering de gelegenheid biedt om de opzet ervan te heroverwegen en de invulling ook met ’boerennatuur’ te realiseren. Zo lijkt het mij realistisch en biedt het mogelijkheden om door te gaan maar er wel op te bezuinigen. En dan ligt er natuurlijk ook de motie van de PvdA over de btw op podiumkunsten. Ook al weer zo’n punt waar veel aandacht naar toe gaat en dat door de oppositiepartijen flink wordt opgeklopt met de stelling dat de regering en zeker de PVV een hekel heeft aan alles wat kunst is. Ik sta ook hierin wat gematigder want ik vind het op zich niet vreemd om over kunst het normale btw-tarief te gaan heffen in plaats van het verlaagde tarief. Dat lage tarief was immers bedoeld voor eerste levensbehoeften, om de lage inkomens te ontzien, maar die functie heeft het dus helemaal niet meer. En dat hoeft natuurlijk ook niet meer in deze tijd, inkomenspolitiek kan beter op een andere manier. Dus is de eenvoudigste oplossing eigenlijk om gewoon naar één btw-tarief te gaan. Bespaart ook nog veel onnodige administratie. Maar als je de dingen verandert, moet het wel zorgvuldig gebeuren en mag je niet een sector van de ene op de andere dag met een kostenverhoging confronteren en ook niet de helft van de sector (theater bijv.) wel pakken en de andere helft (bioscopen bijv.) niet. Belastingwetgeving vergt zorgvuldigheid! De PvdA motie vraagt eigenlijk alleen maar om de verhoging niet op 1 januari in te laten gaan. En ik ben dus van harte medeondertekenaar hiervoor. De ministerpresident meldt dat de regering ernstig bezwaar heeft tegen deze motie omdat de fracties in de Tweede Kamer hierover afspraken gemaakt hebben en hij kan daar niet van afwijken. De motie over de EHS ziet hij als ondersteuning van het regeringsbeleid - en daar ben ik wel blij mee! Volgende week vinden de stem
|
|
|
Pagina 2 van 4
|
|
mingen plaats, maar de handtekeningen tellend kan nu al worden vastgesteld dat ze allemaal aangenomen zullen worden. En inderdaad, op 14 december worden alle moties aangenomen. En er loopt een cameraploeg rond van ’De Wereld Draait Door’ want de senatoren zijn nu ineens interessant geworden. Ik mag ook voor de camera, voer een gesprek van bijna een kwartier en hoor ’s avonds dat ik uiteindelijk met één zin in de uitzending terecht ben gekomen. De Kamer behandelt de belastingwetgeving voor de Caribische eilanden (waar ik trouwens vanwege de eenvoud erg enthousiast over ben!) maar daar is bij de pers blijkbaar geen belangstelling voor want noch op de televisie noch in de kranten is daar iets van terug te vinden. Nou ja, dat is uiteindelijk ook de normale situatie.
Berucht Nog een week later is de belangstelling van de pers wel weer groot, zelfs overweldigend: de hele vergadering wordt opgenomen om bij het journaal te kunnen gebruiken. Reden: het belastingplan is aan de orde en daar maakt dus de beruchte btw-verhoging onderdeel van uit. De zitting begint al op maandag met de eerste inbreng van de kamerleden, niet alleen over het belastingplan, maar ook over het voorstel om de partnertoeslag bij de AOW met 8% te verlagen. Daarover is minder rumoer ontstaan, maar wij hebben toch heel veel brieven en e-mails gekregen van AOW’ers met een jongere partner die hun inkomen zien verminderen. Op zich is daar wel wat voor te zeggen, er moet nu eenmaal fors bezuinigd worden en het gaat niet om de AOW zelf. Maar het treft wel vooral de lagere inkomens hard en daar gaat het vaak om partners die nog nooit van hun leven gewerkt hebben en er op rekenden dat ze samen wel voldoende geld zouden krijgen om het uit te zingen tot ook zij vijfenzestig zouden zijn. Eigenlijk iedereen ziet het bezwaar dat dit de mensen onverwacht treft en dat nu nog werk zoeken natuurlijk weinig
|
op kan leveren. Maar eens afwachten wat minister Kamp er morgen van zegt. En dezelfde avond blijkt ook dat niet alleen de oppositie maar ook CDA en VVD ernstig bezwaar hebben tegen de btw-overval op de podiumkunsten. Dat belooft wat voor morgen, en ’s avonds, na de vergadering, adviseer ik staatssecretaris Weekers om nu toch maar contact met zijn baas op te nemen om de nu eensgezinde Kamer wat tegemoet te komen. Dinsdagmorgen gaan we verder. Minister Kamp verdedigt fel en goed de vermindering van de partnertoeslag. Maar het belangrijkste argument daarbij blijft ’er valt een gat van 100 miljoen in mijn begroting als dit niet doorgaat’. Zoals ik gisteren al heb geconstateerd is het
’De regering
doet wat de
PVV wil’
eigenlijk zijn schuld niet eens: het wetsvoorstel komt nog van Balkenende III, van CDA, PvdA en CU. Die nu dus hier allemaal tegen zijn. En dus zal de minister het niet redden maar, komen wij met hem overeen, als de korting niet opgelegd, wordt bij inkomens beneden 30.000 euro, dan zijn wij bereid hem te steunen. Hij trekt dus nu het wetsvoorstel terug om het aan te passen. Voor de minister toch al een klein drama, ook al valt het minder op dan wat er nog volgt op deze dinsdag. Want het belastingplan is natuurlijk waar iedereen op zit te wachten. Weekers deelt mee dat er geen ruimte is, ook niet voor uitstel van de btw-verhoging. De Kamer constateert dat de regering doet wat de PVV wil en dat is binnen een coalitie op zich wel begrijpelijk want iedereen moet zich aan de gemaakte afspraken houden. Maar als de Eerste Kamer er anders over denkt, unaniem zelfs, dan moet de regering toch een oplossing forceren die ook de Senaat
|
tevreden kan stellen. Want, meld ik maar duidelijk, laat de regering er anders ernstig rekening mee houden dat ook het hele belastingplan wel eens afgestemd kan worden. En ja, uiteindelijk komt het verlossende woord: de regering zal de verhoging pas op 1 juli laten ingaan. Dan is er bovendien van tevoren nog gelegenheid om de btw-problematiek in zijn totaal te bespreken. En dat is voor mij belangrijk, want het gaat niet aan om alleen de theaters meer te laten betalen, om eerlijk te blijven moet er meer gebeuren. Ik begrijp van iemand die het kan weten dat het aan de andere kant van het Binnenhof flink gedonderd heeft, bij regeringspartijen én gedoogpartij, maar de Eerste Kamer heeft deze slag gewonnen en onze motie wordt dus uitgevoerd! Collega Tiny Cox van de SP trekt daar dan ook wat triomfantelijk de conclusie uit dat de regering nu erkend heeft dat ze maar heeft te doen wat de Eerste Kamer wil. Dat lijkt mij nu net weer iets te vergaand. In een situatie waar Eerste en Tweede Kamer het duidelijk niet eens zijn zal de regering haar best moeten doen om een compromis te vinden waarmee beide Kamers bereid zijn te leven. Als dat niet lukt dan heeft een regering natuurlijk een groot probleem.
Bekendheid ’s Avonds ben ik zelfs op het journaal te zien. De bekendheid van de OSF gaat met sprongen vooruit! Mooi, en onze OSF website wordt ook heel veel bezocht. Allemaal nieuwsgierigen die wel eens willen weten wat dat nu eigenlijk voor een partij is, die OSF!
Deze dinsdag is natuurlijk de laatste vergadering voor het kerstreces, want het is intussen 21 december. Maar voor dat reces krijg ik nog net op de valreep een aardige opdracht. De SP wil een boekje uitgeven over de Eerste Kamer en vraagt een paar collega’s en ook mij om daar eens wat over te schrijven. Het boekje moet 1 februari in de boekhandel liggen. Wel een mooie kans, want vanuit
|
|
|
Pagina 3 van 4 |
|
mijn achtergrond - provinciale partijen die vinden dat de bevoegdheden vooral bij de provincies moeten liggen - heb ik mijn eigen ideeën over wat er moet gebeuren. Niet opheffen - de Eerste Kamer kan een belangrijke functie hebben. Niet rechtstreeks kiezen - dan wordt het immers gewoon een doublure van de Tweede Kamer. Maar er van maken wat het in potentie al is: een Kamer waar de provincies zichtbaar vertegenwoordigd zijn. Daarvoor moet er nog wel wat veranderen, want de Kamer wordt nu wel gekozen door de Provinciale Staten, maar het is toch een puur landelijk orgaan waar de provincie niet meer in te herkennen is. Een mooie gelegenheid dus om daar eens wat over te schrijven. Ik zeg tegen Arjan Vliegenthart dat ik graag een bijdrage zal leveren. Kerstdagen met de kinderen, oudjaar rustig samen, dan net als elk jaar naar de receptie van de koningin, mijn tekst inleveren voor het boekje van de SP, en dan beginnen we weer op 18 januari. Met de behandeling van het Verdrag tegen clustermunitie. Prachtig natuurlijk dat er nu eindelijk een verdrag wordt gesloten om deze vreselijke wapens uit te bannen, bommen en granaten die uit
|
elkaar vallen in ontelbare brokken die allemaal iemand kunnen doden. Jammer dat de belangrijkste spelers, de VS, Rusland en China nog niet mee willen doen, maar gelukkig dat verreweg de meeste landen dat wel willen. Ook Nederland dus. Maar Cathrijn Haubrich van de PvdA heeft mij al gewaarschuwd dat de regering geweigerd heeft om ook het investeren in de productie van clusterbommen te verbieden en ook niet bereid is om transport van deze wapens over Nederlands grondgebied te verbieden. Vreemd, want ook grote landen als Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk willen dat wel, waarom wij dan niet? Ik ben bereid om daarover moties te steunen, want wie tegen zulke wapens is moet toch ook bereid zijn tegen productie en transport op te treden? Gelukkig blijkt ook hierbij de Kamer weer aardig eensgezind te zijn en de regering inschikkelijker dan eerder. Als dit lukt heeft de Eerste Kamer weer opnieuw bewezen dat ze niet voor niets nog een controle kan uitoefenen als de Tweede Kamer geweest is. En dat hoort ook zo: de Eerste Kamer is er niet voor niets. Eens kijken wat er allemaal in dat boekje van de SP komt aan suggesties om het nog beter te maken.
|
Het zal nog wel even spannend blijven. Ik word al een ”cultfiguur” genoemd op de televisie en ik mag op radio 1 een kwartier vullen. Maar op 2 maart worden er nieuwe Provinciale Staten gekozen en dan daarna dus een nieuwe Eerste Kamer. Gewoon op dezelfde manier als we al hondervijftig jaar gedaan hebben. Maar met meer dan gewone belangstelling van pers en publiek. Er hangt voor ons veel van af, en Rutte vindt het ook spannend natuurlijk. Maar u, lezer, hoeft natuurlijk niet te doen wat hij u heeft aangeraden, stemmen op CDA, VVD of PVV. Want er zijn dus meer mogelijkheden. Laten we maar zorgen dat de provincies duidelijker zichtbaar worden en meer gehoord worden, ook in de Eerste Kamer. En de beste manier om dat te bereiken is natuurlijk om te stemmen op een OSF partij!

|
 |
| Pagina 4 van 4 |
|
|
Laatst aangepast op zaterdag, 26 februari 2011 00:58 |
|